Tuesday, May 22, 2012

Penggunaan Cahaya Lampu terhadap Kurakura Kecil

Hari ni.. Saya akan memberitahu anda tentang penggunaan lampu terhadap kurakura kecil.. Seperti yang anda tahu, kurakura memerlukan UVA dan UVB utk penghadaman dan kesihatan mereka. Jadi lampu tersebut amatlah penting. Tapi, mengikut pengalaman saya.. saya pernah meletakkan lampu bercahaya oren sebagai fungsi heating lamp utk kurakura saya. Selepas beberapa hari saya mendapati kurakura saya terkena serangan kulat. Akibatnya saya terpakse merawat kurakura saya. Selepas kejadian itu yang telah berlaku banyak kali. Saya membuat keputusan untuk tidak menggunakannya dan hasilnya kurakura saya sihat seperti biasa. Jadi, saya disini bukanlah mahu anda supaya tidak menggunakan lampu lampu tersebut. Cuma, berdasarkan pengalaman saya dan kawan2 saya.. mereka tidak menggunakan LANGSUNG lampu tersebut dan kurakura mereka membesar seperti biasa. Sekian. P/S : Info diatas adalah hanya sebagai rujukan, semuanya terpulang pada anda.

2 comments:

  1. Slm....sy ja2 dr ktn...sy pun bela kura2....4 ekor...masing2 dah besar dr tpk tgn org dewasa.....mereka ni tk suke dok berendam dlm air....mereka suke jln2....jd terpksa lpskn diworg waktu siang dlm kwsn rumh.....merata2 tmpt dieorg pergi....cukup ms mereka akn masuk bks yg disediakn utk diaorg.....mereka tk tido dlm air...tapi dlm kotak......ni nk pindh rumh.....rumah yg br ...ade kolam.....mslhnyer...no idea utk hiaskn kolm tu.....if ade idea gtau yer..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kura kura tu species Red Eared Slider ke? Kalau yer, kura2 species tu memang boleh hidup dalam air. Kolam kalau nak hias sneang jer.. Sediakan tempat basking dan penapis air. Buat yang simple jer.. hiasan tu kalau boleh jangan batuan kecil, takut kura2 telan.

      Delete